אתה נמצא כאן CPAN

CPAN

מה זה CPAN?

CPAN הם ראשי תיבות של Comprehensive Perl Archiving Network, או בתרגום חופשי לעיברית "רשת ארכיב כוללת עבור שפת פרל". זהו מאגר ענק של קבצי קוד ומסמכי תיעוד של שפת פרל, או לפי סיסמאת האתר - "Here you will find all things Perl". הוא מכיל את כל המודולים הקיימים של פרל, וכן את כל קבצי המקור של השפה, ישנם באתר גם סקריפטים לא מעטים, אך ישנם באינטרנט אתרים המציעים מבחר גדול יותר של סקריפטים מוכנים.

CPAN הוא גם שם של מודול בפרל, המשמש להורדה והתקנה אוטומטית של מודולים מאתר CPAN.

איך CPAN עובד?

CPAN קיים ומשגשג בזכות התרומה והרוח הטובה של מפתחי פרל בעולם כולו. ישנם, נכון להיום, 227 שרתי-מראה ל-CPAN, הנתמכים ע"י חברות מסחריות ומתוחזקים ע"י מתנדבים. כל הקבצים ברשת נכנסים בנקודת כניסה אחת, הנקראת PAUSE - Perl Authors Upload SErver . כל מי שמורשה להעלות קוד לרשת עושה זאת דרך השרת הזה, ומשם הקוד עובר לשרת הראשי של CPAN וממנו לשאר שרתי המראה.

איך בנוי האתר?

האתר מבוסס על פשטות.
הדף הראשי מחולק לשלושה חלקים:

  1. גלישה חופשית (Browsing) - יש אפשרות לגלוש באתר באופן חופשי. החלוקה היא לפי נושאים - מודולים, קבצי קוד המקור של פרל, קבצי קוד לבניית פרל על מערכות הפעלה שונות, מודולים חדשים, וסקריפטים.
  2. חיפוש באתר (Searching) - חיפוש קבצי קוד, מודולים או סקריפטים ע"פ שם או נושא.
  3. שאלות ותשובות (FAQs) - מכיל המון (!) שאלות ותשובות בנושאי האתר ופרל בכלל. מקור ידע חשוב לכל מי שרוצה להתערות בקהילת הפרל.

מהו מודול? (module)

אחד הדברים הטובים ביותר בפרל הוא המספר העצום של מודולים כתובים החופשיים לשימוש ע"י כל אחד. המודולים חופשיים לכולם כחלק מפילוסופיית הקוד הפתוח שלפיה פותחה ומתוחזקת שפת פרל. מודול מכיל קוד מוכן שנכתב ולרוב גם מתוחזק באופן שוטף, בצורה שיתופית, ע"י מפתחים מכל העולם. מטרת המודולים היא לעזור לך לסיים את כתיבת התוכנית שלך בהרבה פחות זמן. מודול מאגד בתוכו קוד פרל שניתן להוסיפו לכל תוכנית פרל. דוגמאות למודולים - מודולים לעבודה עם מסדי נתונים (כמו ORACLE ואחרים), לעבודה עם פרוטוקולים של רשתות כמו HTTP,POP3,FTP, ומודולים לעבודה בסביבת חלונות (WIN32).

התקנה של מודול

ראשית יש להוריד את המודול (בצורת ארכיב מכווץ) מאתר CPAN. בד"כ המודולים מכווצים בעזרת GNU Zip של UNIX. כדי לפתוח את הארכיב צריך לבצע את הפקודות הבאות:


gunzip Module.tar.gz
/*קובץ הארכיב שהורדנו מ-CPAN*/

tar xvof Module.tar
/*שם הקובץ לאחר הפתיחה*/



בסביבת חלונות ניתן להשתמש ב-WinZip שמכיר את צורת הכיווץ של GNU Zip.
אחרי שפתחנו את הקבצים, השלב הבא הוא בניית המודול (build), והתקנתו. שימו לב שישנם מודולים שלא דורשים בניה. חשוב לקרוא את הקבצים README ו- INSTALL לפני שמתחילים עם הבניה וההתקנה. כדי לבנות ולהתקין מודול, יש לבצע את הפקודות הבאות:


perl Makefile.PL
/*קובץ היצירה של המודול. זה שמו כמעט תמיד. במידה ולא קיים יש לבדוק בקובץ INSTALL*/

make
make test
make install


כדי להתקין את המודול בסביבת חלונות צריך להשתמש ב-nmake

ההתקנה לא הצליחה?

ייתכן שאין לך הרשאות לבצע התקנה של מודולים לתוך ספרית הפרל הראשית של המחשב עליו אתה עובד. במידה ואינך יכול לקבל הרשאה שכזו, אפשר להתקין את המודול בצורה מקומית, רק בחשבון שלך, בספריה נפרדת. בשביל זה צריך להחליף את הפקודה:

make Makefile.PL

בפקודה:
make Makefile.PL PREFIX=/module_directory

איך משתמשים במודול בתוך תוכנית?

אם ההתקנה בוצעה לספריה הרגילה (ברירת המחדל של ההתקנה, ולא לספריה פרטית או אחרת), צריך להוסיף את השורה הבאה לקוד התכנית:


use "Module.pm"
/*יש להחליף את Module בשם המודול אותו מצרפים*/
;


אם ההתקנה בוצעה לספריה אחרת, חובה להוסיף את השורה הבאה לפני כן:


use lib '/path/to/module/directory'
/*המסלול המלא של הספריה בה מותקן המודול*/
;

איך עובדים עם המודול?

כל מודול מגיע עם קובץ README המפרט את צורת העבודה של המודול, וכיצד יש להתממשק אל המודול. חובה לקרוא את הקובץ הזה לפני שמתחילים לעבוד עם המודול. מומלץ לקרוא אותו לפני שבכלל מתקינים את המודול.









להוספת תגובה, אנא התחברו לדרכונט.